Jak wygląda kariera k-popowego idola? cz.5 dalej etap IV

Girls Generation i zdjęcie promujące ich nowy japoński album

Normalnym jest, że każda k-popowa grupa stara się zdobyć popularność poza Koreą. Im więcej fanów, tym więcej sprzedanych płyt i większa satysfakcja z tego co się robi. Artyści promują się głównie w Azji (Singapur, Filipiny, Chiny, Malezja etc.), czasami wpadają do USA, Europy czy Australii. No ale na żadnym kraju nie zależy im tak jak na Japonii. W końcu praktycznie każdy zespół czy solowy artysta ma na swoim koncie japoński album (albo kilka) składający się nie tylko z japońskich wersji koreańskich przebojów, ale również piosenek od początku stworzonych dla japońskich fanów. Zaczęło się od puszczania k-dram w japońskiej telewizji, później artyści tacy jak BoA czy DBSK zaczęli wspinać się po listach przebojów i zrobiła się moda na koreańskie produkty.
Czemu tak się dzieje? Zapewne dlatego, że Japonia sąsiaduje z Koreą i łatwo tam dotrzeć (fizycznie, muzycznie i kulturowo). Zresztą, jeśli jakiś artysta odniósł już sukces w swoim kraju, to czemu nie iść dalej? 
Japońscy fani pokochali k-pop pewnie z tych samych powodów co europejscy czy amerykańscy, ale mają to szczęście, że wytwórniom opłaca się promowanie w Japonii. Naprawdę opłaca, bo w Japonii muzyka jest droższa niż w innych krajach (zwykłe płyty, jak i single pobrane z internetu). Do tego podobno trudno jest u nich ściągać nielegalnie piosenki, co również wpływa na wielkość dochodów z albumu.
Jedne zespoły odnoszą sukces, inne nie. Artyści znani z udanego debiutu w Japonii to KARA, SNSD, BoA, DBSK, U-Kiss, a te, którym nie do końca wyszło to m.in 2NE1 czy Secret.
O ile w tamtym roku w Japonii był prawdziwy "boom" na koreańską muzykę, to w tym roku sprzedaż płyt w kraju kwitnącej wiśni spada. Oglądalność programów z udziałem koreańskich idoli też robi się coraz niższa. Jedni mówią, że Japończycy są już znudzeni Koreą i moda na k-pop się kończy, a inni twierdzą, że to wynik ostatnich napięć politycznych między tymi dwoma krajami. 
Osobiście irytują mnie niektóre japońskie wersje koreańskich piosenek, ale to pewnie dlatego, że zwykle to co usłyszymy jako pierwsze podoba nam się bardziej. Już wolę utwory od razu skomponowane w celu promowania się w Japonii. Nie rozumiem też, dlaczego niektóre zespoły biorą się za debiut w Japonii, kiedy w Korei nie odniosły jeszcze jakiegoś większego sukcesu.

teledysk U-Kiss do ich japońskiego singla Tick Tack


6. VARIETY SHOWS, REKLAMY, DRAMY...

Jak wiemy, w Korei oprócz programów muzycznych jest mnóstwo różnych programów rozrywkowych w których występują k-popowe gwiazdy. Wymienię teraz parę takich popularnych show (takich w których występują głównie idole):

- We Got Married (MBC) - Jak już wcześniej wspominałam, program polega na łączeniu popularnych idoli w udawane małżeństwa. Ich codzienne życie jest pokazywane widzom razem z komentarzami ze studia. Jedne z najbardziej popularnych par to Gain (Brown Eyed Girls) i Jo Kwon (2PM), Nichkhun (2PM) i Victoria (f(x)), Yonghwa (C.N Blue) i Seohyun (SNSD), Leeteuk (Super Junior) i Kang Sora (aktorka). 


- Sesame Player - Jeden z moich ulubionych programów... Trudno jest mi opisać na czym polega, bo z każdą grupą która w nim występuje to się zmienia. W programie brało udział Infinite, MBLAQ i B1A4.
- Invincible Youth (KBS2) - Czyli dziewczyny z koreańskich zespołów zebrane w grupkę i radzące sobie na koreańskiej wsi.
- Immortal Song (KBS2) - Główne wokale różnych k-popowych grup śpiewają trochę starsze, ale wręcz nieśmiertelne koreańskie utwory przed publicznością i jury. Są też zapraszane całe zespoły jako urozmaicenia do niektórych odcinków. 
- Hello Baby (KBS) - Bardzo ciekawy program w którym koreańscy idole opiekują się małymi dziećmi. Przez pewien okres czasu mieszkają razem z maluchem (albo w przypadku np. MBLAQ z 3 maluchami...) i przyjmują na klatę trudy macierzyństwa. Udział brały już takie zespoły jak: Girls' Generation, MBLAQ, SHINee, Sistar (razem z Leeteukiem z SuJu), T-ara, B1A4 czy Boyfriend.


- Weekly Idol - Co tydzień do programu jest zapraszana inna grupa idoli. Dwaj MC każą tańczyć zespołowi do piosenek które lecą losowo, pokazują profile poszczególnych członków zespołu, wymyślają im śmieszne zadania, grają z nimi w różne gry, ale przede wszystkim śmieją się z nich i stawiają ich w głupich sytuacjach.
- 2NE1 TV, MTV Diary, Block B i B1A4 Match Up!, EXO Showtime i inne - Programy w których jest pokazywane codzienne życie danego zespołu. Przygotowania do sesji zdjęciowych, kręcenie teledysków, koncerty, syf w mieszkaniu i inne wydarzenia z życia gwiazdy pokazane od kuchni. W większości tego typu programów to idole dostają kamerę do ręki i sami kręcą swoje wygłupy.

Oczywiście są też programy kręcone z oryginalnym pomysłem dla danego zespołu (jak np. B2ST Almighty, Infinite You're My Oppa, Teen Top Secret Island, U-Kiss Vampire itd.). Takie show w głównej mierze ma wypromować jakiś nowy zespół. Są tez różne inne programy z gościnnymi udziałami gwiazd jak Star King czy Running Man. Jest tego cała masa i nie sposób wypisać wszystkiego.

Kolejną aktywnością poza muzyką, są reklamy. I tutaj mamy kolejny temat rzekę, ponieważ tyle ile jest idoli, tyle jest reklam i gwiazdy promują wszystko - od kremów BB przez soju po ramen z mikrofali.

reklama Adidas Originals z 2NE1

Zostały jeszcze dramy (koreańskie seriale jak wiadomo). W większości tych produkcji grają oczywiście aktorzy, ale czasami, żeby zachęcić widzów do obejrzenia nowej dramy, dorzuca się tam paru idoli. Są też tacy, którzy od początku kariery zarzekają się, że ich pasją jest aktorstwo. No i tutaj można spekulować na temat tego, kto posiada talent aktorski, a kto powinien się trzymać od kamery z daleka...
Dobra, jest wiele możliwości dla idola, by zaistnieć poza samą muzyką. Jakby nie patrząc, udzielanie się w telewizji to i tak nieodłączna część ich kariery. Tylko nasuwa się pytanie: ile oni z tego mają?
No tak, oczywiście oprócz przyrostu popularności za udział w programach rozrywkowych, reklamach czy dramach dostaje się pieniądze. Ale to, ile z nich wpadnie gwieździe do kieszeni określa wytwórnia. I tutaj jak zwykle bywa różnie. Na przykład pieniądze Nichkhuna (2PM) zarobione na reklamie lodów (w Korei) są dzielone między wszystkich członków zespołu. Tak samo jest z jego udziałem w variety show - wynagrodzenie do podziału. Za to za reklamę nakręconą w Tajlandii (jego rodzinny kraj) pieniądze inkasuje tylko on. Tak też jest jeśli wystąpi sam w dramie. Za to Cube Ent. dzieli wszystkie zyski po równo, bo uważa, że jeśli ktoś w zespole zarabia więcej poprzez pokazywanie się w telewizji, to tylko dlatego, że jest członkiem grupy. W SM Ent. pieniądze są podzielone sprawiedliwie według działalności danego idola (co podobno powoduje duże różnice majątkowe w zespole). Pledis Ent. (After School, NU'EST) i Core Contents Media (T-ara, Davichi) oddają całe indywidualne zarobki danemu artyście. Jeśli jednak cała grupa pojawi się w variety show wytwórnia zabiera wszystkie pieniądze.
Mimo wszystko promowanie się w telewizji jest opłacalne - chociaż daje kolejne dni pracy (drama), ciągłą obecność kamery (większość variety show) czy swoją własną podobiznę uśmiechającą się z kolejnej reklamy. 

2 komentarze:

  1. Za jpop nie przepadam jest taki mdły trochę niby piosenki są szybkie itp ale brakuje im tego życia co jest w kpopie.
    We got married uwielbiam ogólnie bardzo lubię variety jak Strong heart i inne.Hello baby też jest super. Ta reklama z 2ne1leciała u nas w polsce ale to była raczej złączona z innym krajami do tej marki.
    Dzielenie pieniędzy no różne jest z tego co widzę. W snsd to Yoona ma najwięcej kasy a Super Junior chyba Donghae. Nawet się wszyscy dziwili bo to siwon dużo występuje i dramy i variety itp.
    widzę też że dużo wiesz o CUBE i uważasz ją za dobrą agencję czymogłabys powiedziec mi o tym więcej bo twoja wiedza jest naprawdę ogromna.

    I czy dodasz kolejną częśc?

    OdpowiedzUsuń
  2. Dasz link do We Got Married z napisami pl ???

    OdpowiedzUsuń