Lista - Kilka kluczowych debiutów, czyli cofnijmy się w czasie

Każdy, nawet najpopularniejszy obecnie zespół, musiał jakoś zacząć. Może od debiutanckiej piosenki nie zależy reszta kariery (i chyba całe szczęście...), jednak powinna ona zwrócić uwagę potencjalnych fanów. Niektórzy szczęściarze zdobywali dość sporą popularność wraz z pierwszym singlem (lub nawet przed nim, jeśli mówimy o zespołach z "wielkiej trójki"), ale w większości przypadków trzeba sobie dłużej zapracować na przychylność publiki. 
Chciałabym cofnąć się z wami w czasie i przypomnieć sobie debiutanckie single i teledyski najpopularniejszych zespołów, począwszy od 2005 roku i debiutu Super Junior, aż do 2012 i debiutu EXO.
I teraz tak: Jedne piosenki bardzo dobrze znam, inne kojarzę mniej lub bardziej. Z racji tego, że lubię lać wodę jeśli chodzi o moją opinię, to postaram się ją streścić w 1-2 zdaniach. Dodatkowo, w nawiasach będą napisane jakieś moje luźne skojarzenia związane z danym utworem czy wideo (często będą to słowa piosenki, co oznacza, że dana piosenka wpadła mi w ucho). Z niektórymi pozycjami zetknęłam się po raz pierwszy.


2005
Super Junior - Twins (Knock Out) 



2006
Brown Eyed Girls - Hold the Line



Big Bang - We Belong Together




2007
Wonder Girls - It's not Love




KARA - Brake It



F.T Island - Love Sick




Girl's Generation - Into The New World


Ten teledysk jest taki... nastrajający do działania i spełniania marzeń (jak patetycznie to zabrzmiało XD)
Szkoda, że Hyoyeon już się tak nie popisuje tanecznie w nowszych teledyskach.


2008 
SHINee - Replay



Definitywnie jedna z moich ulubionych piosenek SHINee. Bardzo dobrze im w  R'n'B, mam nadzieje, że przy którymś z comebacków powrócą do tego stylu.
(Replay, replay, replayyy~, taki młody i już utalentowany Taemin, joł Oniuu...a, i jeszcze Victoria!)


2AM - This Song




2PM - 10 out of 10


O kurde, pamiętacie jeszcze, że istnieje taka grupa jak 2pm? Bo pan JYP chyba zapomniał...
(Chansung i jego fryzura a'la ajumma, G.Na i jej cycki, la la la la la~)


U-Kiss - Not Young


Tak sobie patrzę na Dongho i w sumie nie ma co narzekać na jego obecną fryzurę...


2009
MBLAQ - Oh Yeah


Thunder już od początku był krzywdzony przez stylist noonę.
(nieźle rapujący Mir, klata Joona = Oh yeah, oh yeah, oh yeah yeah yeaah~,  seksowny koper G.O)


Aftershool - Ah

Nie wiem jak to jest możliwe, że znam tą piosenkę, ale pojęcia nie mam skąd. Chyba jakoś z moich początków z k-popem, bo poczułam takie miłe, sentymentalne uczucie. Kurde, czemu Kahi odeszła...


2NE1 - Fire


Wiem, że pierwsze było Lollipop, ale formalnie dziewczyny zadebiutowały z Fire.
2NE1 wyróżniały się od samego początku. To była chyba pierwsza taka 'kolorowa' i nie 'aegyo' grupa. Szczerze mówiąc nie zdawałam sobie sprawy z tego, że Dara zadebiutowała po Thunderze.
(Boże, cała masa charakterystycznych linijek w tekście, od I go by the name of CL of 2NE1, po e e e e e 2NE1, e e e e e e e you better ring the alarm!, aż do You got the FIRE naui gaseumeun kkung kkung kkung~, Bom jako króliczek, palemka na głowie Dary, już nie wspominając o street version i dziwnym cameo G-Dragona)


4Minute - Hot Issue 

 Chyba jeden z bardziej charakterystycznych tekstów w k-popie: meori buteo palkkeutkkaji Hot Issue!~ i to aegyo w ich głosach połączone z jaskrawymi strojami, uwielbiam po prostu.


T-ara - Good Person


Serio, to jest T-ara? Te same co od Roly Poly, Lovey Dovey i Yayayaya?


f(x) - LA chA TA


Ja byłam święcie przekonana, że to Chu~ jest ich debiutancką piosenką, a LA chA Ta wyszło jakoś później. Jeśli chodzi o stylizacje, to jest "pierwszy level f(x)", później było już tylko dziwniej...


B2ST - Bad Girl

Ta piosenka wraz z teledyskiem to aż się proszą o osobną recenzję...
(błyszczyk do ust, uroczy blond Yoseob, dużo autotune, dziwna zmiana klimatu pod koniec, więcej błyszczyku do ust, oryginalne nakrycie głowy Yoseoba, Down down, we gotta get down i te miny Junhyunga kiedy tańczy)


Secret - I Want You Back




2010
CN Blue - I'm Loner

Aaa, moja ulubiona piosenka CN Blue!
(oetoriya oetoriya daririridaradu~ i to one two SRI four... )


Miss A -Bad Girl Good Girl


Jedna z moich pierwszych k-popowych piosenek! (coś ostatnio zauważyłam, że jest ich dość sporo...)
(chyba każdy zna ten układ taneczny i to You don't know me, you don't know me! Shout up boy, shout up boy! w tle)


Teen Top - Clap


Zaczęło się nawet nieźle... ale nie, trzeba było to zepsuć poprzez Supa Luv...
(Lizzy w teledysku, skrzypce w tle, kre-kre krejzi..., zasadniczo dużo krejzi, ale mało L.Joe) 


Infinite - Come Back Again


O kurde, straaaasznie lubię tą piosenkę! Tak bardzo kojarzy mi się z wiosną!
(L pod prysznicem, L bez koszulki, L na sigway'u? w ogóle masa jakiś oryginalnych, a'la punkowych stylizacji i matriksowych efektów, charakterystyczny taniec, który uwielbiam przez prostotę, Dasi dorawa, dorawa dorawa, dasi dorawaaa~ i dziwny, ale uroczy koniec)


Sistar - Push Push


Dzięki Ci Panie, że Sistar zeszły z tej drogi... Chociaż nie przeczę, że piosenka wpada w ucho...
(lol z Kwangmina i Youngmina, pododawane dziwne efekty i napisy, znowu charakterystyczny taniec, jakieś latino w tle)


JYJ - Ayyy Girl


Od zawsze zastanawia mnie skąd wziął się tu Kanye...
(AAAAY GURL, CAN I BUY YOU A DRANK?!, epickie intro, epickie efekty, epicka scenografia, jeszcze więcej epickich ujęć i te zbliżenia na twarz w slow motion...)


2011
Block B - Freeze


O Boże, kolejny teledysk o którym mogłabym napisać osobną recenzję... Mam do tej piosenki sentyment, bo na jej tekście ćwiczyłam swoje pisanie i czytanie w hangulu.
(ananas z włosów,  I like the way you move, STOP! Eodigani girl, STOP! Mallijima, don't STOP!, okropne stroje, te zdezorientowane miny, super-lanserskie samochody, FUCKERS ZOOM ZOOM ZOOM)


TVXQ! - Keep Your Head Down



Wiem, że to teoretycznie nie jest debiut, ale jeśli dodałam JYJ, to ich też wypadało od kiedy są duetem.
(Yunho TIME! Znowu epickość - od choreografii, przez efekty, aż po refren)



A-Pink - I don't know




B1A4 - O.K.


Ta piosenka zawsze kojarzyła mi się z openingiem do jakiegoś szkolnego anime.


Boyfriend - Boyfriend




2012 
B.A.P - Warrior 





NU'EST - Face




BTOB - Insane





EXO - MAMA



Sporo się pozmieniało w muzyce przez te 8 lat, no nie? Oczywiście nastąpił rozwój technologii, który zaowocował lepszą jakością wideo i mniej kiczowatymi efektami specjalnymi, ale przede wszystkim widać zmiany w modzie i tworzeniu popularnej muzyki. Można dostrzec rozwijanie się k-popu, który zaczął być osobnym gatunkiem,  nie opierając się już tak bardzo na tym co się dzieje w USA. No własnie, w debiutach na początku listy widać dokładnie inspiracje amerykańskim stylem. U chłopców objawiało się szerokimi spodniami, czapkami, warkoczykami, białymi podkoszulkami (Big Bang, U-Kiss, SHINee). I u dziewczyn było podobnie - również hip-hopowe (tylko w lżejszym wydaniu) i szkolne (a'la Britney Spears) stylizacje (na przykład KARA, Afterschool, SNSD). No i jeśli chodzi o muzykę to było to głównie R&B i pop, który jeszcze wtedy opierał się na dźwiękach jakichkolwiek instrumentów. Nawet jeśli w tym czasie nie interesowałam się k-popem, to jednak czuję do tej muzyki mały sentyment, bo te utwory i teledyski są bliźniaczo podobne do tych amerykańskich, które leciały na MTV kiedy byłam dużo młodsza. W sumie wychowywałam się na amerykańskim popie. Eh, to były czasy, kiedy jeszcze na MTV leciała muzyka...
Od 2009 roku wchodzą powoli kolory (2NE1, 4Minute), elektronika, autotune i widać większą śmiałość, nie tylko w zachowaniu, ale również w samej muzyce. Trochę ma się wrażenie, że na początku producenci nie mogli znaleźć umiaru, przez co niektóre utwory mogą wydawać się kiczowate (tak B2ST, mówię o was). Później widzimy wzrost liczby debiutujących grup, a co za tym idzie pomieszanie z poplątaniem w kwestii muzyki, a więc są instrumenty, elektronika, R&B (niestety w mniejszych ilościach) i lekki pop. W międzyczasie przechodzą wszystkie znane nam k-popowe trendy (pastelowe spodnie jak w Love Like Oxygen lub Nothing's Over, super-duper aegyo jak w Gee lub Shy Boy, mrok jak w Shock lub Again Again, jaskrawe kolory, które były modne jeszcze w tamtym roku, jak w Beautiful Night, Bounce lub Be Ma Girl), które do tej pory powtarzają się co jakiś czas. I w sumie od tego 2009 roku k-pop jest tym, czym jest, czyli jednym wielkim miszmaszem gatunków, kolorów i stylów. W 2011 wchodzi na rynek sporo grup, jednak tylko nieliczne są bardziej popularne do dziś, ale to była cisza przed burzą, która nastąpiła w 2012 roku, gdzie liczba debiutujących zespołów była rekordowa. 
Gdyby tak scharakteryzować zeszłoroczne debiuty, to raczej nie da się ich wsadzić do jednej szuflady, tak jak można zrobić z tymi sprzed pięciu lat. Głównie dlatego, że poprzez tak wysoką liczbę nowych zespołów, trzeba znaleźć taki koncept, żeby się wyróżnić, a nie tak jak kiedyś, podążać za tym co jest modne. 
Możemy powiedzieć, że część tych starych wideo to słabej jakości, kiczowate (momentami wręcz śmieszne) teledyski. Nawet jeśli nie znaliśmy wtedy koreańskiej muzyki, to poprzez procesy globalizacyjne (pani profesor od geografii byłaby ze mnie dumna w tym momencie) i ujednolicenie w modzie i muzyce, możemy się cofnąć (w moim wypadku do podstawówki, bo w 2006 roku byłam bodajże w 5 klasie) nawet do dzieciństwa. Już ostatnio miałam taką małą rozkminę odnośnie starych popowych utworów (tutaj już niekoniecznie o k-popie) i brakuje mi tych czasów bez dubstepu i aż takiego przesytu elektronicznymi brzmieniami. I możliwe, że to właśnie dlatego w k-popie cenię sobie R&B. Bo to na nim się wychowałam.

12 komentarzy:

  1. Mogłabyś napisać notkę o koreańskim...jak się go nauczyć, jakieś wskazówki itp ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W sumie to nie taki zły pomysł :)
      Co prawda specem nie jestem, ale jeśli ktoś chce się nauczyć podstaw, jak na przykład alfabet i jakieś przydatne zwroty, to mogę napisać i tym jak ja się uczę ^^

      Usuń
    2. chętnie byśmy taki post zobaczyli ;)

      Usuń
  2. ahhh moje 4 minute z roku na rok coraz lepiej :D <3

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo mi się podobają twoje artykuły, w ogóle to zastanawiam się jak to robisz. Piszesz ciekawie i barwnie, masz prawdziwy talent i ogromną wiedzę. Fajnie by było gdyby zamiast wkuwania fizyki(której nienawidzę) mogłabym wiedzieć choć połowę z tych rzeczy co ty. Wolałąbym to 100 razy bardziej od szkoły, która niszczy marzenia i pasje młodego człowieka :D Mam nadzieję, że niedługo pojawią się jakieś ciekawostki o MBLAQ :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję bardzo za miłe słowa, takie komentarze bardzo mnie mobilizują :)
      A jeśli chodzi o MBLAQ to prawdopodobnie z nimi będzie kolejny post z serii "Boże jak śmiesznie" ^^

      Usuń
  4. Ja mam takie pytanie? Czy zespół nie powinien debiutować teaserem zespołu? Np. Beast. Czy może jest tak samo jak z 2NE1, że pierwsze było "Lollipop", ale zadebiutowały "Fire"? Bo wpisałaś, że B2ST zadebiutowali piosenką "Bad Girl". Tak trochę ciekawa jestem :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teaser uznajemy za zapowiedź do danego debiutu i teoretycznie jest to pierwsze wideo jakie jest wydane dla danej grupy, ale praktycznie debiutuje ona wraz z całym singlem i teledyskiem do niego. B2ST co prawda miało trochę oryginalniejszy teaser, bo był dłuższy i nie związany z "Bad Girl", jednak ja chciałam wstawiać pełne, długie teledyski.
      A "Lollipop" nie dodałam głównie dlatego, że był to duet z Big Bang, a nie ich własna, osobna piosenka ^^

      Usuń
  5. Wow nawet nie wiedziałam czym większośc zespołów zadebiutowała
    Może te piosenki które mi się nie podobają
    -Big Bang-teraz mają o wiele lepsze
    -kara -brzmi jak amerykański pop z lat 90-tych
    -Super Junior
    -f(x)
    Reszta jest nawet nawet.
    Myślałam też ze A-pink jest starszym zespołem
    G.Na zadebiutowała w 2010 a już w 1008 zagrała w teledysku .
    Bardzo dziękuje za ten tekst jest świetny

    OdpowiedzUsuń
  6. Będąc szczera... kocham, naprawdę kocham 'dzisiejszy' k-pop. 2ne1 i nawet nowsze zespoły (od 2011) ale.. szczerze kiedy patrzę na te stare piosenki... np. Big Bang to się sama do siebie uśmiecham. Mam wrażenie, ze jeśli nawet kiedyś zespoły szły w tym samym stylu i gatunku to nie kopiowały się tak jak teraz niektóre.
    I przede wszystkim... to że kiedyś nie robili wszystkiego żeby ich gwiazdy weszły do ameryki i tam się na siłę pchały. Mam na myśli szczególnie YGEnt i G-Dragona, a kocham tą wytwórnię i smoka... ale czasem takie coś to już jest na siłe. Oczywiście to nie tylko oni... kazdy w sumie tak teraz robi :(

    OdpowiedzUsuń
  7. A Wonder Girls nie zadebiutowały piosenką "Irony"?

    OdpowiedzUsuń