Recenzja teledysku - Bangtan Boys - No More Dream

Ci, którzy śledzą regularnie facebooka Kpop Paradise wiedzą, że na debiut Bangtan Boys czekałam już od jakiegoś czasu. Chłopcy pochodzą z Big Hit Ent. (agencja podlega bezpośrednio pod JYP, w niej są m.in 2AM i GLAM) i już od dawna szykują się do wejścia na scenę muzyczną. O nich i ich historii postaram się wam opowiedzieć w kolejnym poście z serii Debiutanci (pojawi się na dniach, so stay tuned!), teraz tylko wspomnę, że grupa promowała się już od dawna na swoim oficjalnym koncie na yt, gdzie regularnie wstawiali vlogi i inne materiały związane ze sobą, więc już wtedy udało im się wzbudzić zainteresowanie internautów.
Zespół jest stricte hip-hopowy i jak dla mnie składa się z młodych, naprawdę utalentowanych ludzi, co potwierdza ich debiutancki teledysk do kawałka promującego ich pierwszy album 2 Cool 4 Skool, No More Dream.


Uprzedzając pytania, już napisałam kto jest kto. PEDONOONA ALERT!!! : Jung Kook to rocznik 97.

MUZYKA 
Utwór jest, tak jak wspomniałam przed chwilą, typowo hip-hopowy. Mamy znaczną przewagę partii rapowanych nad wokalami i melodię złożoną z minimalistycznego bitu (opartego na dźwięku basu). Mimo to piosenka jest na swój sposób chwytliwa, bo mamy hook (cośtamcośtam, such a liar~, a później la la la la~), który może zostać w głowie na dłużej. Wyróżnia się tutaj jedna maniera podczas rapowania polegająca na wyciąganiu "w górę" niektórych sylab. W ogóle różne style są ze sobą mieszane, to samo tyczy się tempa, co sprawia, że słuchanie No More Dream nie jest nudne (przynajmniej jeśli ktoś lubi taki rodzaj muzyki). Suga dostał tutaj duże pole do popisu, ale widać, że reszta jest nie mniej utalentowana i w żadnym wypadku nie zostaje w tyle.



TEKST
W przypadku boysbandów śpiewających zwykłe popowe piosenki nie spodziewamy się bardzo ambitnych tekstów, które choć na chwilę odchodzą od tematów takich jak miłość, rozstanie, nieszczęśliwa miłość, piękne dziewczyny, szczęśliwa miłość etc. Gdy mamy do czynienia z hip-hopem, nadzieja na słowa przekazujące coś ważnego wzrasta. Wystarczy wziąć to na logikę - mamy więcej tekstu, więc większe prawdopodobieństwo, że będzie on wartościowy. 
No More Dream opowiada o tym, że jako młodzi ludzie powinniśmy mieć marzenia i poszerzać swoje horyzonty, nie dając się zamknąć w schematach narzuconych przez rodziców czy innych ludzi. I że te marzenia powinno się realizować, a nie siedzieć bezczynnie i narzekać na swoją obecną sytuację. Po prostu wziąć życie w swoje ręce, bez zbędnego użalania się nad sobą. 
Jeśli chodzi o charakterystyczne linijki, to na pewno będzie to początek refrenu: 

거짓말이야 you such a liar
(keojinmariya you such a liar)
See me, see me ya 넌 위선자야
(See me see me ya neon wiiseonjaya)

To kłamstwo, jesteś strasznym kłamcą
Widzisz mnie, widzisz mnie, jesteś hipokrytą

I oczywiście bardzo często powtarzane: 

얌마 니 꿈은 뭐니
(yamma ni kkumeun mwoni)
니 꿈은 겨우 그거니
(ni kkumeun gyeou keugeoni)

Hej Ty, jakie jest Twoje marzenie? 
Czy to wszystko o czym marzysz?

Osobiście moją ulubionym momentem jest kiedy Suga mówi: I wanna big house, big cars and big rings. Piosenkę kończą słowa Rap Monstera, To all this youth without dreams (Dla wszystkich młodych ludzi bez marzeń), co pokazuje, że cały tekst miał nam coś przekazać.

TELEDYSK
MV jest bardzo dobrze nakręcone, scenografie składają się z wielu elementów. Co prawda, na planie panuje konkretny bałagan, ale mimo to widać, że wszystko jest dopracowane. Można zauważyć minimalny zarys fabuły (chłopcy przyjeżdżają szkolnym autobusem na uliczną imprezkę/bitwę taneczną, robią totalną demolkę, a na końcu pojawia się policja), jednak jak to na debiutanckie wideo przystało, bardziej mamy skupić się na samych członkach zespołu. Jest dużo "brudnych" i ciemnych ujęć ze szkolnych klas, szkolnego autobusu, ulicy, opuszczonych i zabałaganionych pomieszczeń. Akcja dzieje się w nocy/późnym wieczorem, więc teoretycznie jest ponuro, ale napisy i graffiti w tle wraz ze specjalnym dymem trochę rozjaśniają całość. 



STYLIZACJE
Chyba zaskoczeniem nie będzie, że stylizacje składają się z luźnych, dużych ubrań, jak to na hip-hopowców przystało. Dominuje styl sportowo-szkolny (podkoszulki z nadrukowanymi liczbami, pasiaste zakolanówki) utrzymany w ciemnej kolorystyce. Czerń jest przełamywana przez złotą biżuterię oraz, modne ostatnio, wzorzyste części garderoby (koszulki, czapki, spodnie). O dziwo, prawie wszyscy chłopcy (oprócz V) mają bardzo stonowane, naturalne kolory włosów (ostatnio to rzadkość w tej branży...), co wygląda bardzo dobrze. Całość jest wykończona dość mocnym makijażem oczu. 
Ogólnie większość z nich to ładne chłopaki, stylizacje trzymają się określonego stylu, nie ma tu jakiś niepotrzebnych udziwnień (pomińmy okulary Rap Monstera), słowem: (hip-hopowa) prostota kluczem do sukcesu. 



CHOREOGRAFIA 
Trudno mi jest przyjrzeć się choreografii, ponieważ mv to nie dance version, a jedyne nagranie z ich debiutanckiego występu na showcase jest ucięte. Muszę poczekać do pierwszego programu muzycznego. Jednak i tak po tym co widziałam, wiem, że choreografia jest dobra. Może nie za specjalnie trudna, może nie składa się z skomplikowanych ruchów (nie licząc Jimina biegającego w powietrzu), ale pasuje do bitu, miło się ją ogląda (i nie chodzi mi tylko o ekshibicjonizm Jimina...) i ogólnie nie mam się do czego przyczepić (trochę o to trudno, jeśli chodzi o układy taneczne). Jest dużo wymachów, zamieniania się miejscami, obracania się (że im się w głowach nie zakręciło..) i machania biodrami. Wydaje mi się, że chłopaków stać na wiele, jeśli chodzi o taniec (chodzi mi dokładnie o Jung Kooka, Jimina i może J-Hope), nie wiem, czy to szczyt ich możliwości, ale tak jak mówiłam: jest dobrze. 





PODSUMOWANIE
Szczerze mówiąc, to bardzo zauroczyłam się Bangtan Boys. Podobają mi się wszystkie elementy zawarte w tym teledysku jak i całość ogólnie. Kiedy pierwszy raz przesłuchałam No More Dream miałam wrażenie, że wcześniej nie słyszałam czegoś takiego w k-popie. Może to dlatego, że mamy dość mało wyłącznie hip-hopowych zespołów, jednak wydaje mi się, że w BTS jest coś specyficznego, co mnie do nich przyciąga. Nie mam się do czego przyczepić jeśli chodzi o ten debiut. Mam nadzieję, że chłopcy sobie poradzą i z czasem wejdą na szczyt, pomiędzy typowo popowe zespoły. Niby znów mamy "groźną" grupę chłopaków robiących demolkę na planie zdjęciowym, jednak dla mnie wydają się na swój sposób inni. Do tego przy tej całej gangsterskiej otoczce widzę w nich bardzo ładnych, uroczych i zabawnych chłopców i może to ta sprzeczność tak mnie w nich pociąga. 

6 komentarzy:

  1. Piosenka strasznie wpadła mi w ucho chociaż jak wjechali w te kartony to zaczęłam myślec czyczasem nie oglądali M jak miłośc.
    A tak na poważnie podoba mi się mimo że za hip hopem nie bardzo jestem to ta piosenka bardzo mi się podoba mam nadzieję że chłopaki się wybiją.
    No i za każdym razem można się czegoś ciekawego od ciebie dowiedzie chodzi mi tutaj o tą wytwórnie . Nie miałam zielonego pojęcia o tym że jakaś wytwórnia podlega pod Jyp i że jest tam właśnie 2am

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hahahahahhha z tymi kartonami miałam to samo skojarzenie xD

      Piosenka świetna, chłopaki bardzo dobrze sobie poradzili, trzymam za nich kciuki ;3

      Usuń
  2. OMO kocham ich jak żadnych innych debiutantów. Są po prostu świetni. Choreografia strasznie mi się podoba i sama muzyka jest świetna no i oczywiście chłopcy są boscy ^.^

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakiś tydzień przed ich debiutem zaczęłam się nimi interesować.Zainteresowanie wzrastało z każdym teaserem,wraz z oczekiwaniami co do choreografii.Bo tak naprawdę to po niej oczekiwałam chyba najwięcej.Póki co jestem tańcem trochę zawiedziona (choć są dwa,jak nie trzy elementy które bardzo mi się podobają),ale poczekamy do występów.Generalnie choreografia mi się podoba,tylko szkoda że wszystko co najlepsze pokazano już w teaserach.Jeśli chodzi o całokształt to bardzo mi się podoba i coś czuję że prze najbliższe dni cały wolny czas poświęcę BTS. Chyba muszę chłopców dodać do listy zespołów których słucham i których jestem fanką.
    Dziękuję za recenzję i czekam na artykuł o Bangtan Boys ^^
    ~Recipe

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na występach ta choreografia wygląda lepiej ^^
      A proszę, post o nich właśnie został dodany ^^
      http://k-paradisee.blogspot.com/2013/06/debiutanci-bulletproof-boy-scouts-bts.html

      Usuń
  4. Hanka Mostowiak xdd

    OdpowiedzUsuń